Forever leaning out for love

Camus, Cohen och Cullberg om tomrummet som måste fyllas:

”Jag bär inom mig ett ohyggligt tomrum, en likgiltighet som gör ont …”

Camus

Om människor med narcissistisk problematik i boken Skaparkriser

"Många lever under ett ständigt hot att en inre upplevelse av tomhet skall avslöjas. Denna tomhet måste fyllas med alla medel; med uppmärksamhet från andra, kärlek, arbete och betydelsefulla upplevelser."

Johan Cullberg


”Redan från början, redan när jag var barn, försökte jag att själv finna ut vad som var gott och vad som var ont – eftersom ingen runt omkring mig kunde säga det. Och nu erkänner jag att allting sviker mig, att jag behöver någon som visar mig vägen och berömmer eller klandrar mig, inte utifrån sin makt utan utifrån sin auktoritet.

Camus

”And she shows you where to look

among the garbage and the flowers

There are heroes in the seaweed

There are children in the morning

They are leaning out for love

And they will lean that way forever

While Suzanne holds the mirror”

Leonard Cohen Suzanne

Inga kommentarer:

Bloggen omarbetas.