Lätt göra fel mot upphovsrätt

Ny bloggare vill följa reglerna vad gäller upphovsrätt.

1. Musik. Länka till Youtube? För en ovan är det inte alltid lätt att avgöra om det är upphovsmannen eller någon annan som lagt ut en film. Om en film har en miljon visningar/lyssningar – skulle inte upphovsmannen begära att den togs bort om han/hon inte såg mellan fingrarna med det?
Säkrast att inte länka.

2. Bild. Använda en pressbild från ett museum? Jag är ju inte från pressen. Ska jag skriva och fråga om jag får använda bilden? Vill museet verkligen ha mejl från en (eller många) bloggare?
Det får vara.
Får lära mig fotografera själv. Man får inte välja vilket motiv som helst! Bauers bild på Tuvstarr till exempel – tänk om jag haft kvar en schampoflaska med den bilden på, då kunde jag fotograferat flaskan, eller skulle det varit otillåtet?
Kan jag ta ett foto på en egen text med tillhörande bild som var publicerad i en tidskrift. Nej, det får jag inte, för konstnären som illustrerat har upphovsrätt till bilden. Gjord efter min idé. (Det går att köpa den fina bilden av honom för några tusen.)
Man kan hämta från de där sidorna där den som fotograferat själv lagt ut för att dela med sig. En snabbtitt på en sån sida ... Men! Det där motivet får man ju inte fotografera och lägga ut!
Jag får inte ens fotografera huset jag bor i och lägga ut bilden på internet! Huset byggdes för bara några år sen och arkitekten lever och mår bra och har inte varit död i 70 år och måste alltså ge sitt tillstånd.
Får avstå från bilder.

3. Text. Det får bli en blogg men enbart text. Citat då? Inte lätt att veta när det gäller en blogg. I en skönlitterär tryckt text kan man citera text i större omfattning om det är ett eget verk. Hur blir det på en blogg som används för skönlitterära texter?

Jag får helt enkelt låta bli att skriva!

Eller får jag ta någon juridikkurs. Det här är en ickekommersiell blogg, med få läsare. Jag får be om ursäkt och radera om det skulle bli åt helskotta fel.

Inga kommentarer:

Bloggen omarbetas.