Jag skulle inspirera

Jag skulle inspirera René, det var på order av min chef, men det verkade som om jag mer irriterade än inspirerade honom. Det var i Belgien efter kriget och jag var beredd med kameran, när han kom på att han ville ha med frun på fotografiet. Okej för det då, tänkte jag. René och Georgette stod alldeles stilla. Men sen ville han att hunden också skulle vara med. Och sen en ful tavla som han målat. Det var en bild på en pipa. Men där satte jag stopp.

”Ta bort den där pipan”, sa jag, fast på engelska.

René, som redan var irriterad för att jag inte talade franska, retade upp sig ännu mer.

”This is not a pipe!” nästan skrek han samtidigt som han skrev det stort och tydligt på franska direkt på sin tavla:

Ceci n´est pas une pipe.

Jag fick min vilja igenom i alla fall och på fotografiet finns inte tavlan med. Det kom senare att inspirera en musiker till en sångtext, inte själva fotot utan det jag skrev på det ...

Det här är inte en novell, det är början på en.

Inga kommentarer:

Bloggen omarbetas.